Druhy cukru

Druhy cukru

Hroznový cukr neboli glukóza je potřebný pro fungování našeho těla a mozku. Je rychlým zdrojem energie. Med je produktem včel. Můžeme se setkat z různými druhy medu, které se liší svým původem např. med luční, lesní, akátový atd. Liší se také svojí barvou a chutí. Med obsahuje kromě cukrů i další látky a také některé vitamíny a minerály.

Řepný cukr je pro nás nejznámější a také se s ním nejčastěji setkáváme ve formě cukru krystalového, krupicového, moučkového nebo ve formě kostek. Třtinový cukr začíná být stále více rozšířený a vyhledávaný. Je vyroben z cukrové třtiny a mívá nejčastěji podobu krupice nebo kostek. Mléčný cukr neboli laktóza se přirozeně vyskytuje v mléku a mléčných výrobcích.

Alternativy cukru

Pokud nechceme použít pro slazení běžný řepný nebo třtinový cukr, tak můžeme využít některou z alternativ, jako je med nebo různé sirupy jako např. agáve, javorový sirup, rýžový sirup, datlový sirup, slad aj., ale i při volbě těchto výrobků je potřeba střídmé použití, protože se stále jedná o zdroje jednoduchého sacharidu.

Ani těchto alternativ nelze konzumovat nekontrolovatelné množství, protože obsahují jednoduché cukry a mají určitou nezanedbatelnou energetickou hodnotu. Tyto alternativy mohou být vnímány jako „zdravější“ či vhodnější varianta, ale to neznamená, že je můžeme do svého stravování zařazovat bez rozmyslu a v neomezeném množství. Jelikož tyto produkty využíváme ke slazení, tak by jejich množství mělo být vždy regulované a mělo by splňovat přiměřené dávky, které by neměly přesahovat 10% z našeho celkového příjmu energie. Z tohoto pohledu není zásadní, jestli použijeme cukr řepný, třtinový, med nebo některý sirup, ale je potřeba si hlídat celkové přijímané množství. Některé zdroje cukru mohou obsahovat i jiné pozitivní látky, jako např. vitamíny, minerály a jiné látky, ale často je není možné v přijímaném množství považovat za významné zdroje.

Sladidla – pokud je k tomu důvod nebo abychom nepřekročili doporučené dávky pro příjem cukru.

Energetická

Tato sladidla se používají jako náhrada běžného cukru, mívají větší sladivost než běžný cukr, ale stále jsou určitým zdrojem energie, takže je potřeba kontrolovat jejich příjem. Navíc některé z těchto sladidel díky svým přirozeným vlastnostem mohou působit laxativně neboli projímavě, což je další důvod pro omezení množství ke konzumaci.

Neenergetická

Jsou to sladidla, které nám při konzumaci nezvyšují energetický příjem, protože obsahují nulové množství energie. To může být někdy výhodné, zejména pokud se snažíme redukovat hmotnost nebo pokud jsme nějak omezeni s příjmem cukru a přitom si nechceme odepřít sladkou chuť. Tato sladidla se vzájemně liší svým chuťovým profilem, intenzitou sladkosti a svými vlastnostmi.